پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل گالوانیزه یک مقطع فلزی است که در کارهای مربوط به ساخت و ساز و ساخت لوازم فلزی و همچنین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این پروفیل‌ها با فرآیندی به نام گالوانیزاسیون، که در آن از یک پوشش فلزی مانند روی برای محافظت از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود، ساخته می‌شوند. این عمل به جهت جلوگیری از زنگ زدگی بر روی فلزات اعمال می‌شود.

از این مقاطع گالوانیزه در حمل و نقل های عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس، فرودگاه‌ها، سیستم‌های آب آشامیدنی، کارگاه‌ها، ساختمان‌ ها، گلخانه‌ها، خطوط انتقال ارتباطات، بزرگراه‌ها و غیره استفاده می‌شود.

چگونه گالوانیزاسیون انجام می شود؟

گالوانیزاسیون یک فرآیند است که در آن فلز پایه، معمولاً فولاد، به منظور مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی به طور کامل با لایه ای از فلز روی (zn) پوشانده می شود. این فرآیند شامل چهار گام اصلی است:

  1. آماده سازی فلز: در این مرحله، فلز پایه کاملاً تمیز می شود تا از وجود هر گونه اکسید بر روی سطح آن جلوگیری شود.
  2. ماده گدازآور: در این مرحله، فلز پایه در ماده گدازآور قرار می گیرد.
  3. انجام گالوانیزاسیون: فلز پایه در حمام مذاب روی غوطه می شود. در این مرحله، فلز روی ذوب شده و با فلز پایه به خوبی ترکیب می شود.
  4. پرداخت نهایی: در این مرحله، قطعات فلزی به صورت آویزان به دار آویخته می شوند تا سرد شوند. سپس برای عرضه به بازار آماده و بسته بندی می شوند.

هر چه ضخامت فلز روی بیشتر باشد، میزان مقاومت پوشش و در نتیجه مقاومت فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی بیشتر می شود.

انواع پروفیل گالوانیزه

چه مقاطعی از پروفیل گالوانیزه وجود دارد؟

پروفیل‌های گالوانیزه در انواع مختلفی تولید می‌شوند. برخی از این انواع عبارتند از:

  1. پروفیل گالوانیزه U48
  2. پروفیل گالوانیزه C50
  3. پروفیل گالوانیزه C100
  4. پروفیل گالوانیزه F47
  5. پروفیل گالوانیزه U100
  6. پروفیل گالوانیزه L25
  7. پروفیل گالوانیزه UH36
  8. پروفیل گالوانیزه U70

این پروفیل‌ها براساس نیازهای مختلف صنایع و کاربردهای متفاوت طراحی و تولید می‌شوند.

پروفیل گالوانیزه F47

پروفیل F47 گالوانیزه یکی از شاسی‌های اصلی در زیرسازی دیوار و سقف کاذب کناف است. این پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی به نام سازه زیرسازی کناف یا به نام سازه اف نیز شناخته می‌شود. کارخانه‌های تولید پروفیل F47، این محصول را در ضخامت‌های مختلف 0/5، 0/55 و 0/60 میلیمتر تولید و عرضه می‌کنند. جنس ورق فولادی گالوانیزه به روش نورد سرد با دستگاه رول فرمینگ فرم می‌یابد.

پروفیل گالوانیزه L25

پروفیل L25 گالوانیزه یکی از شاسی‌های پرمصرف در سیستم درای وال است. این پروفیل که به نام نبشی نیز شناخته می‌شود، جنس آن از فولاد گالوانیزه است. در فصل مشترک بین دیوار و سقف کاذب کناف به دیوار متصل می‌شود و تراز سقف را مشخص می‌کند. همچنین در محل شکسته‌های سقف کاذب (باکس و نور مخفی) نیز استفاده می‌شود. این پروفیل به طول 4000 میلیمتر و عرض و ارتفاع 25 میلیمتر تولید می‌شود.

پروفیل گالوانیزه UH36

پروفیل UH36 گالوانیزه یکی از شاسی‌های مورد استفاده در سیستم درای وال است. این پروفیل به عنوان یک سازه باربر در حاشیه سقف کاذب کناف بکار می‌رود. همچنین به عنوان سازه باربر در سایر سقف‌های کاذب با پوشش نواری، به خصوص سقف کاذب PVC نیز استفاده می‌شود.

این پروفیل از فولاد گالوانیزه به روش نورد سرد تولید می‌شود. ضخامت آن 0.45، 0.50، 0.55 و 0.60 میلیمتر تولید می‌شود. ابعاد این سازه به طول 4 متر به صورت یک شاخه‌ای عرضه می‌شود. عرض سازه رانر UH36 به ارتفاع 17 میلیمتر است. در دسته‌های 20 عددی بسته‌بندی می‌شود که جمعا 80 متر می‌باشد. یک یندیل شامل 21 بسته است.

کاربرد پروفیل های گالوانیزه

بله، پروفیل‌های گالوانیزه در صنایع ساختمانی کاربرد فراوانی دارند. این پروفیل‌ها به دلیل مقاومت بالای خود در برابر عوامل جوی و خوردگی، در صنایع ساختمان سازی، خودروسازی و صنعت درب و پنجره‌سازی استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای آن‌ها عبارتند از:

  1. سبک‌سازی سازه‌ها: به دلیل وزن کمتری که پروفیل‌ها دارند (غالبا توخالی هستند).
  2. پل‌سازی و راه‌سازی
  3. افزایش استحکام و دوام ساختمان‌ها: برای تقویت بتن یا دیگر روش‌های مقاوم‌سازی استفاده از پروفیل گالوانیزه به عنوان قطعه‌ای سبک و بادوام عالی است.
  4. ساخت سقف کاذب، دیواره‌ها و پارتیشن‌ها
  5. دکوراسیون داخلی: پروفیل گالوانیزه به اشکال گوناگون تولید می‌شود و می‌توان از آن بهره‌های دکوراتیو نیز گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button